Het is uitermate spannend: wachten tot u eindelijk groen licht krijgt van de Apple Appstore en Google Play en daarna kunt u eindelijk uw app publiceren. Tussen het goedkeuringsproces dat beide appstores toepassen, zit een wereld van verschil. Met soms teleurstelling en frustratie tot gevolg.

Uw app design is een belangrijk onderdeel dat niet mag worden onderschat. Het design hangt in grote lijnen samen met uw doel en de doelgroep. In deze blog leest u hoe u de app design strategie formuleert.

Een native app wordt specifiek ontwikkeld voor één platform in een eigen codeertaal. Voor Android is dat Java en voor iOS is dat Swift (of in het verleden Objective-C). Native apps hebben een aantal duidelijke voordelen boven hybride of webapps. Wij zijn groot voorstander van native apps. In onze ogen zijn andere opties alleen vanuit kostenoogpunt aantrekkelijk. Op kantoor roepen we vaak zelfs gekscherend: ‘Webapps zijn nepapps’ als een potentiële klant ernaar vraagt.

Een belangrijk punt van aandacht – ook in financieel opzicht – is het geschikt maken van uw app voor de verschillende softwareversies die nu draaien op de smartphones van consumenten. We zoomen hier voor het gemak even in op Android en iOS, omdat deze platforms verreweg het grootste deel van de markt bedienen.

Hoewel er bij grote app-opdrachtgevers de laatste jaren een trend naar meer in-house ontwikkeling te constateren is, waarbij men heeft geïnvesteerd in eigen teams, besteedt de overgrote meerderheid van de opdrachtgevers ontwikkeling nog altijd uit aan een gespecialiseerd app-ontwikkelbedrijf. De kans is groot dat er voor jouw app in het begin nog geen volledig team op fulltime basis nodig is. Maar hoe selecteer je nu een geschikte app-ontwikkelaar? Nederland kent honderden bedrijven die app-ontwikkeling aanbieden en voor nieuwkomers is het vaak moeilijk om daaruit een goede keuze te maken. Daarom beschrijf ik hierna een aantal stappen die je van longlist, via shortlist tot de selectie van een geschikte app-ontwikkelaar brengen.

Het wordt vaak als een strategische keuze gezien: ga ik voor een app of voor een mobiele website? Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, maar eigenlijk zou de discussie niet over OF maar over EN moeten gaan. 

Als je investeert in een app verwacht je er natuurlijk rendement voor terug. Daarbij denk je dan aan omzet als een direct effect, maar er zijn andere zaken die een app je indirect kan brengen. Hieronder zie je de belangrijkste.

Al in 2013 kochten enkele miljoenen Nederlanders producten en diensten via de mobiel. Toen al gaf 25% van de ondervraagden in een onderzoek van Multiscope aan de afgelopen maand via smartphone of tablet aankopen te hebben gedaan. In de jaren daarna is het percentage m-shoppers volgens Multiscope meer dan verdubbeld: in 2018 bedraagt het zo’n 57%.