App publiceren: de volledige checklist

Het is uitermate spannend: wachten tot u eindelijk groen licht krijgt van de Apple Appstore en Google Play en daarna kunt u eindelijk uw app publiceren. Tussen het goedkeuringsproces dat beide appstores toepassen, zit een wereld van verschil. Met soms teleurstelling en frustratie tot gevolg.

We gaan er gemakshalve van uit dat u zowel een Android- als een iOS-app op de markt brengt, hetgeen betekent dat u toegang nodig hebt tot de Apple Appstore en tot Google Play. Het aanmeldproces is bij Apple complexer en kent meer haken en ogen. Wij hanteren vaak de stelregel dat Apple het leven voor ontwikkelaars moeilijk maakt en voor gebruikers makkelijk. Bij Android geldt doorgaans het omgekeerde. Dit is helaas ook van toepassing op het proces om als ontwikkelaar toegang te krijgen tot beide appstores. 

Algemene richtlijnen app publiceren

Een app publiceren brengt regels met zich mee. Zowel Android als Apple heeft eigen regels waaraan de nieuwe apps moeten voldoen. Raadpleeg daarvoor de App Store Review Guidelines (Apple) en Google Play Developer Content Policy (Android). In de praktijk is het goedkeuringsproces van Apple vele malen strenger dan dat van Android. In bijna tien jaar tijd hebben wij nog nooit één Android-app afgekeurd zien worden die we namens een klant indienden. Bij Apple komt gemiddeld slechts 50% van alle apps in één keer door het goedkeuringsproces. Apple beschermt de eindgebruiker op allerlei manieren tegen ‘slechte apps’: op het gebied van privacy, codekwaliteit maar ook gebruiksvriendelijkheid van de ingediende apps.

Apple heeft een leerzame top 10 van redenen online staan waarom apps afgekeurd worden. Het is raadzaam om deze veelgemaakte fouten in ieder geval te voorkomen wanneer u de app wilt publiceren. Nieuwe apps of debutanten liggen extra onder een vergrootglas bij Apple, terwijl het lijkt alsof bestaande partijen minder kritisch bekeken worden. Het is natuurlijk ook logisch dat u vertrouwen eerst moet verdienen.

Een eerste afkeuring kunt u beslist niet altijd voorkomen. Wij hebben zelfs apps afgekeurd zien worden omdat in het registratieproces werd gevraagd naar de leeftijd van de gebruiker en Apple dat ‘overbodig’ vond. Maar ook het bieden van alleen een Facebook- of Google-login in een app viel niet altijd in goede aarde bij de jongens in Cupertino, terwijl dit eerder in andere apps wel werd toegestaan. Soms kregen we de indruk van willekeur of hadden we op zijn minst met een heel grote ‘blackbox’ te maken.

Doorlooptijd

Het goede nieuws is dat het keuringsproces voor zowel Android als Apple relatief snel verloopt. Waar Apple in het verleden nog weleens tien dagen nodig had, geldt tegenwoordig dat u meestal binnen 24 tot 48 uur weet of u de app kan publiceren. Android is sneller, daar is het een kwestie van slechts enkele uren. Realiseert u overigens wel dat er sprake is van een tijdsverschil tussen Nederland en Amerika, waar de apps worden gekeurd. In het geval van Apple dient ook nog gemeld te worden dat de doorlooptijd in de periode van de zomervakantie wat kan oplopen. Tijdens kerst en oud en nieuw is het niet mogelijk om uw app te publiceren in de Apple App store. De Apple App store gaat dan namelijk op slot. Ook voor updates geldt dat deze niet live kunnen worden gezet. Dat is zeker iets om rekening mee te houden als u een lancering plant.

Ga er bij het plannen van de lanceringscampagne van uw app in ieder geval niet van uit dat alles in één keer goed komt. Bij eventuele afkeuring heeft een ontwikkelaar tijd nodig om wijzigingen door te voeren. Een maand speling tussen het indienen van de app en uw daadwerkelijke lanceringsdatum is zeker geen overbodige luxe.

Uw kansen vergroten

Daarnaast zijn er wel enkele zaken waarmee u rekening kunt houden om de goedkeuringskansen te maximaliseren. Behalve dat u de spelregels van beide partijen kent, zorgt u er natuurlijk voor dat de kwaliteit van de code van uw app optimaal is. Bugs zijn niet alleen voor eindgebruikers frustrerend, maar zijn ook reden #1 dat een app afgekeurd wordt.

Zorg er ook voor dat het doel van uw app goed duidelijk is voor degene die verantwoordelijk is voor de review. Voor een reviewer kunt u begeleidende teksten schrijven. Bedenk dat u met mensen te maken hebt en dat u met honing meer vliegen vangt dan met azijn. Een goede toelichting, professionele teksten en beelden in de appstore helpen daarbij zeker. Vergeet niet logingegevens bij te sluiten, zodat een reviewer de app kan testen als een echte gebruiker. Geef ook tips hoe de belangrijkste onderdelen van uw app gebruikt kunnen worden, of hoe eventuele gebruiksdrempels overwonnen kunnen worden.

Bereidt u tot slot voor op directe actie na een eventuele afkeuring. Bestudeer de reden van de afkeuring grondig en verzeker u ervan dat u die goed hebt begrepen. Vraag de app ontwikkelaar om stand-by te staan, zodat een snelle oplossing gegarandeerd is.

Zoals al gezegd, maakt Apple het leven van een ontwikkelaar soms erg moeilijk. Het gevolg daarvan is wel dat de apps van een hogere kwaliteit zijn. Dit is niet altijd het geval voor Android-apps. Een app publiceren in de Google Playstore is vaak een stuk makkelijker vanwege de minder strenge controle. Het kwaliteitsniveau in de Google Playstore is daarom ook aanwijsbaar lager. Laat dit echter geen reden zijn om dit ook voor uw app te laten gelden. Een goede kwaliteit betaalt zich altijd terug in tevreden gebruikers.

 

Meer informatie nodig?

 

Wij kunnen u verder helpen met al uw app wensen. Vul het contactformulier in en wij reageren binnen één werkdag.

 
Contact

Heeft u de appstore nodig?

Het is een optie die niet erg bekend is en die daarom ook niet vaak wordt toegepast: u kunt ook uw apps publiceren buiten de appstore om. Daarmee is de app alleen beschikbaar voor een beperkte gebruikersgroep. Aan deze keuze kan een aantal redenen ten grondslag liggen. De belangrijkste is dat de app alleen voor een specifieke gebruikersgroep bedoeld is, bijvoorbeeld de werknemers van een bedrijf. Het kan ook zijn dat u uit concurrentieoverwegingen een experimentele app voorlopig liever even buiten de schijnwerpers houdt.

Zowel Apple als Android heeft een optie om een bedrijfsapp alleen te verspreiden onder eigen werknemers. Apple heeft hiervoor het Apple Developer Enterprise Program in het leven geroepen. Dergelijke apps worden door Apple overigens wat minder scherp getoetst aan allerlei regels die wel gelden als u de app via de appstore publiceert. Android noemt deze optie Google Play for Work. Deze optie bestaat overigens naast de mogelijkheid van het verspreiden van een alfa- of bèta-app voor testdoeleinden via de normale appstoreroute. Die wordt meer tijdelijk ingezet om gebruikersfeedback te verzamelen voor de echte live-gang.

Apple App store

App uploaden naar Apple Appstore

In feite maakt u bij Apple niet één account aan, maar heeft u drie verschillende systemen nodig die aan elkaar gekoppeld worden:

    1. Apple ID
    2. Apple-developer account
    3. iTunes Connect

Apple ID

Een Apple ID is bedoeld om u als persoon te identificeren. Bent u een Apple-gebruiker, dan heeft u dit als privépersoon waarschijnlijk al. U logt er namelijk mee in, in de Apple Appstore als u apps downloadt en installeert. Toch is het raadzaam om in dit soort situaties zakelijk en privé gescheiden te houden en een nieuwe Apple ID aan te maken onder uw zakelijke e-mailadres. Dit proces omvat niet veel meer dan het invullen van uw e-mailadres, naam en geboortedatum en het kiezen van een wachtwoord. Vergeet niet om daarna ook uw e-mailadres te bevestigen.

Developer account

Met een werkend Apple ID maakt u daarna een Apple-developer account aan. Dit proces is complexer en vergt meer aandacht. Het is belangrijk om alles in één keer goed in te stellen. Zo’n account kost 99 dollar per jaar; voor de betaling is een creditcard een vereiste. Met een developer account zorgt u ervoor dat de app daadwerkelijk op uw bedrijfs- of persoonsnaam komt te staan. Daarnaast kunt u ook andere personen uitnodigen voor dit account, in de rol van admin of member. Zo geeft u een ontwikkelaar bijvoorbeeld toegang als ‘admin’ om de meeste zaken voor u te regelen, maar uiteindelijk houdt u wel de controle over uw app.

U kunt er alleen voor kiezen om de app te publiceren onder een bedrijfsnaam als de rechtsvorm een bv of nv is. Met een cv, vof of eenmanszaak heeft u pech. Apple vermeldt dan uw persoonsnaam als eigenaar van de app. Publiceer de app overigens altijd onder uw eigen bedrijfs- of persoonsnaam en maak niet de fout om deze op naam van de ontwikkelaar te laten zetten. Dan ligt de eigendom van de app namelijk bij de ontwikkelaar en niet bij u als opdrachtgever.

D-U-N-S-nummer

Heeft u wel een bv of nv? Dan bent u er nog niet helemaal. U heeft een D-U-N-S-nummer nodig en moet tekenbevoegd zijn voor het bedrijf waarvoor u het developer account aanvraagt. Een D-U-N-S-nummer is te vergelijken met een KvK-nummer in Nederland, maar dan voor internationale doeleinden. Dit nummer kunt u eenmalig opvragen via de website van Dun & Bradstreet. Dit bedrijf, dat wereldwijd de kredietwaardigheid van ondernemingen controleert, gebruikt Apple als een extra controle. Zonder een geldig D-U-N-S-nummer komt u niet verder in het aanmeldproces.

Staat u bij de Kamer van Koophandel niet als tekenbevoegde persoon geregistreerd voor het bedrijf waarvoor u nu een developer account instelt? Dan dient u op te geven dat u namens een tekenbevoegde persoon van dat bedrijf handelt. Apple valideert daarna telefonisch (!) of u inderdaad toestemming heeft om deze handeling uit te voeren.

Al deze stappen lijken erg omslachtig, maar uiteindelijk zorgen ze ervoor dat de rechten van een app bij de juiste organisatie en contactpersonen komen te liggen. Net als bij het aanmaken van een Apple ID moet u ook hier natuurlijk nog enkele aanvullende gegevens invullen. De belangrijkste hiervan zijn de contact- en creditcardgegevens. Om u leven in de toekomst een stuk gemakkelijker te maken, is het raadzaam te kiezen voor een automatische jaarlijkse verlenging van uw developer account. U zou namelijk niet de eerste zijn wiens app door Apple uit de appstore is gehaald omdat het jaarlijkse bedrag niet is betaald. Let op: ook als uw creditcard verlopen is, haalt Apple zonder pardon uw app uit de appstore als u niet tijdig actie onderneemt om de jaarlijkse betaling uit te voeren.

iTunes Connect

Dan blijft nog iTunes Connect over. Via iTunes Connect is het mogelijk om de app te publiceren in de appstore en beheert u deze na live-gang. U vindt hier gebruiks- en verkoopstatistieken, financiële rapportages en sluit u juridische overeenkomsten af met Apple. Verlopen overeenkomsten kunnen tot gevolg hebben dat uw apps in de toekomst niet kunt updaten. Log daarom regelmatig in en geef Apple toestemming om belangrijke e-mailcommunicatie naar u toe te sturen. iTunes Connect en uw Apple-developer account zijn tegenwoordig gekoppeld. U heeft er geen aparte login meer voor nodig.

Beheer

Let op: binnen organisaties is over het algemeen sprake van personeelsverloop. Is het Apple developer account (en daarmee het account voor iTunes Connect) onder beheer van een vertrokken personeelslid? Regel dan zo snel mogelijk dat dit overgezet wordt naar een nieuwe beheerder. Juist daarom is het ook belangrijk om zakelijke e-mailadressen te gebruiken. Daar heeft een organisatie over het algemeen ook na het vertrek van een personeelslid nog zeggenschap over. Het overzetten naar een andere beheerder is dan snel te regelen.

App publiceren in Google Play

Zo gemakkelijk als de zoekmachine van Google te gebruiken is, zo gemakkelijk is het ook om u als ontwikkelaar aan te melden voor Google Play. Het eerste verschil met Apple zit hem al in de kosten. Bij Google Play betaalt u slechts eenmalig een bedrag van 25 dollar. Daarnaast zit alle functionaliteit duidelijk op één plaats geconcentreerd: in de Google Play Developer Console. Via de developer console geeft u andere personen de juiste toegangsrechten, maar publiceert u ook uw Android-app. In het geval van Google Play is er evenmin sprake van ingewikkelde D-U-N-S-constructies. Het aanmaken van een Google Play developer account is daarom vaak binnen vijf minuten geregeld.

Google Play store

Wel is het ook bij Google nog een vereiste dat u al over een Google-account beschikt. Heeft u dit nog niet, dan is dat account op dezelfde plaats aan te maken en geldt er hetzelfde advies voor als bij Apple. Zorg dat het een zakelijk Google-account is, zodat de rechten op de juiste plaats blijven. De naam die u tijdens het aanmeldproces kiest bij het veld ‘Ontwikkelaar’, is de naam waaronder uw app uiteindelijk wordt gepubliceerd. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste keuze die u moet maken. De rest wijst zich vanzelf en zal nauwelijks problemen opleveren.

Social media

Uw developer accounts bij Apple en Google zijn de thuisbasis voor ontwikkeling en publicatie van de apps. Maar de meeste apps hebben ook een stevige koppeling met social media. Denk daarbij aan de registratie/login via een social media-account, maar ook aan het delen van informatie vanuit de app of het uitnodigen van uw vriendennetwerk om de app te gaan gebruiken.

De Facebook-login wordt het meest gebruikt als social login binnen apps. Voor Android-apps is een Google-account ook gangbaar. Twitter- en LinkedIn-logins komen in de praktijk iets minder voor, maar kunnen in specifieke gevallen zeker het overwegen waard zijn. Ook voor bijvoorbeeld het doormeten van conversies vanuit Facebook-advertenties van uw app heeft een ontwikkelaar de juiste rechten tot dergelijke accounts nodig.

Vaak is binnen een organisatie al sprake van bestaande social media (bedrijfs)accounts. Mocht u een social media login binnen uw app willen gebruiken, zorg er dan voor dat uw ontwikkelaar vroegtijdig toegang krijgt tot de logingegevens van deze social media-accounts of nodig hem uit als medebeheerder van de accounts.

Shareforce

Bij Shareforce helpen wij u natuurlijk mee. Zo hoeft u niet alleen te stoeien met de strenge richtlijnen van Apple. Wij zorgen ervoor dat de app netjes onder uw naam wordt gepubliceerd zodat u ook degene bent met de rechten.

 

Meer informatie nodig?

 

Wij kunnen u verder helpen met al uw app wensen. Vul het contactformulier in en wij reageren binnen één werkdag.

 
Contact

Image

Reactie plaatsen