• Het is uitermate spannend: wachten tot u eindelijk groen licht krijgt van de Apple Appstore en Google Play en daarna kunt u eindelijk uw app publiceren. Tussen het goedkeuringsproces dat beide appstores toepassen, zit een wereld van verschil. Met soms teleurstelling en frustratie tot gevolg.
  • Een belangrijk punt van aandacht – ook in financieel opzicht – is het geschikt maken van uw app voor de verschillende softwareversies die nu draaien op de smartphones van consumenten. We zoomen hier voor het gemak even in op Android en iOS, omdat deze platforms verreweg het grootste deel van de markt bedienen.

  • Een goede vindbaarheid van jouw app in de appstores is belangrijk als je het aantal downloads wilt maximaliseren. Wist je dat 35% van de smartphone gebruikers nieuwe apps ontdekt via de appstore? Een goede appstore optimalisatie voor jouw app kan al snel het verschil betekenen tussen slechts een handvol of honderden app downloads per dag.
  • De consument heeft de keuze uit miljoenen apps binnen tientallen verschillende appstore categorieën. Maar welk type apps zijn nu echt populair en waar gaat de meerderheid van de omzet, downloads en tijdsbesteding naar toe?
  • Het wordt voor nieuwe apps steeds moeilijker om een positie te veroveren op de smartphone. Bijna de helft (49%) van de Amerikaanse smartphone gebruikers downloadt nauwelijks apps. De 51% die nog wel nieuwe apps probeert, installeert gemiddeld zo’n 4 apps per maand. Dit blijkt uit het jaarlijkse Mobile App Report van het Amerikaanse onderzoeksbureau Comscore.
  • Het is de natte droom van iedereen die met een app idee rondloopt. Een instant hit scoren en daarmee de wereld veroveren. In minder dan 10 dagen en nog voordat de app officieel in de Nederlandse appstores beschikbaar was, speelden 1,3 miljoen Nederlanders al Pokémon Go. Maar wat vaak wordt vergeten is wat er allemaal aan vooraf gaat om een dergelijke ‘instant hit’ te scoren. Pokémon Go lijkt een ‘instant succes’, maar de puzzelstukjes vielen niet toevallig op de juiste plaats. Het was een uitgekiende app strategie!
  • Je heb een goed idee en wilt een eigen app. Maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken, wat heb je nodig en waar begin je? Hierbij een handige checklist die je door het hele proces heen leidt en inzicht geeft in de belangrijkste stappen.
  • Het is waarschijnlijk één van de meest gestelde vragen door onze klanten. Hoe lang duurt het voordat Apple mijn app goedkeurt? Waar Android apps vaak binnen enkele uren live zijn, geeft Apple hiervoor geen enkele officiële richtlijn.
  • Er zijn vele manieren om je app te promoten en zo het aantal downloads te verhogen. Maar de eigen website wordt nog wel eens vergeten in deze marketing mix. Toch is er een slimme manier om min of meer automatisch bezoekers van je website te converteren naar app gebruikers.
  • Het bèta testen van een app is heel belangrijk, maar was voor ontwikkelaars en app eigenaren soms nog een ware hoofdpijn case. Op Android was het gelukkig altijd al een koud kunstje. Je genereert een .apk bestand en stuurt dat naar iedereen die mee wil testen. Maar het gesloten systeem van Apple remde tot op heden een gebruiksvriendelijke mogelijkheid tot het testen van iOS apps. Veel gerommel met UDID’s, provisioning profielen en gepruts met de - voor niet specialisten - complexe testing software.