Omzet, downloads en tijdsbesteding per app categorie

De consument heeft de keuze uit miljoenen apps binnen tientallen verschillende appstore categorieën. Maar welk type apps zijn nu echt populair en waar gaat de meerderheid van de omzet, downloads en tijdsbesteding naar toe? 

Het goed leren kennen van de app markt en de verschillende segmenten is belangrijk om je verwachtingen als app eigenaar op de dagelijkse realiteit af te stemmen. Wie goed analyseert zal zien dat niet ieder type app evenveel aandacht krijgt. Er is echter wel een grote lijn te herkennen in de voorkeuren van de consument.

In dit artikel daarom een analyse van de omzet, downloads en het gebruik per app categorie. Het kan je helpen om een realistische beeld te hebben en daarnaast richting te geven aan het business model van jouw app idee.

Omzet
Volgens App Annie kregen app uitgevers in 2016 een slordige 35 miljard dollar uitbetaald vanuit de Apple Appstore en Google Play. Een groei van 40% ten opzicht van 2015. De inkomsten van de Apple Appstore zijn daarbij ongeveer dubbel zo hoog als die uit Google Play.

App omzet - appstore / playstore


Een gezonde basis dus om geld te verdienen. Maar als we nader inzoomen op de verschillende categorieën wordt pas echt duidelijk waar al dat geld aan wordt gespendeerd. Games, games en nog eens games! In 2016 zijn games volgens App Annie verantwoordelijk geweest voor maar liefst 75% van alle omzet in de Apple Appstore. Binnen Google Play lag dit omzet aandeel met 90% zelfs nog een stuk hoger. 

Uit onderstaande ranglijst van de meest verdienende app categorieën, blijkt dat na de absolute topper games ook social, communicatie, entertainment en muziek een aardig graantje mee pikken. Concrete percentages ontbreken echter. Opvallend in onderstaande ranglijsten is de recente stijging van de lifestyle categorie op beide platformen. 

App omzet per categorie 

Downloads
De gegenereerde omzet is een belangrijk criterium om succes te meten. Maar soms hoeft dat geen doel op zich te zijn. Apps kunnen ook een service kanaal zijn naar de eigen achterban of er kan op een andere manier waarde worden gecreëerd die niet direct in appstore omzet uit te drukken is. 

Zowel Apple als Google hebben hun eigen toplijsten op basis van het aantal downloads die ze op dagelijkse basis bijwerken. In de onderstaande tabellen hebben we een overzicht gemaakt van het aantal keer dat een app uit een bepaalde categorie voorkomt in deze top 100 ranglijsten. Dit is gedaan voor een willekeurige week in februari 2017, zowel voor gratis apps als apps die opbrengsten genereren. Op deze manier wordt de spreiding van downloads over de verschillende categorieën duidelijk.

App downloads - populariteit per categorie


Voor apps die opbrengsten genereren wordt een eerdere conclusie bevestigd. Games zijn ook dominant qua downloads en dus mateloos populair. Maar liefst 92% van alle Android apps in de toplijsten blijkt uit gaming apps te bestaan. Voor Apple ligt dit aantal lager, maar het aandeel is met 75% nog steeds aanzienlijk.

Zoomen we in op gratis apps dan blijkt er een veel grotere spreiding over de verschillende categorieën waar te nemen. Games zijn opnieuw de meest voorkomende categorie binnen de toprankings, maar het aantal apps is met 38% (Android) en 27% (Apple) een stuk lager. Opvallend is dat de shopping categorie het goed doet binnen de gratis apps. E-commerce via apps blijkt dus zeker kansrijk. Deze apps zijn weliswaar gratis, maar generen uiteindelijk door de verkoop van producten of diensten toch opbrengsten voor de app uitgever.


Gebruik
Het feit dat een app geïnstalleerd is op een smartphone zegt nog weinig over de betrokkenheid die een consument er mee heeft. Daarom is het zinniger om te kijken naar de feitelijke tijdbesteding. Comscore onderzocht de tijdsbesteding van de Amerikaanse consument binnen de verschillende categorieën. Dit geeft het volgende beeld:

 

Tijdbesteding per app categorie


Ook qua tijdsbesteding zien we dat social, muziek en games de belangrijkste segmenten zijn. Opgeteld blijkt ongeveer 60% van alle tijd te gaan naar zogenaamde communicatie & entertainment apps. Dat is daarmee ook de allerbelangrijkste functie geworden van de smartphone in het huidige decennium.

 

Image

Reactie plaatsen