Een belangrijk punt van aandacht – ook in financieel opzicht – is het geschikt maken van uw app voor de verschillende softwareversies die nu draaien op de smartphones van consumenten. We zoomen hier voor het gemak even in op Android en iOS, omdat deze platforms verreweg het grootste deel van de markt bedienen.

Hoewel er bij grote app-opdrachtgevers de laatste jaren een trend naar meer in-house ontwikkeling te constateren is, waarbij men heeft geïnvesteerd in eigen teams, besteedt de overgrote meerderheid van de opdrachtgevers ontwikkeling nog altijd uit aan een gespecialiseerd app-ontwikkelbedrijf. De kans is groot dat er voor jouw app in het begin nog geen volledig team op fulltime basis nodig is. Maar hoe selecteer je nu een geschikte app-ontwikkelaar? Nederland kent honderden bedrijven die app-ontwikkeling aanbieden en voor nieuwkomers is het vaak moeilijk om daaruit een goede keuze te maken. Daarom beschrijf ik hierna een aantal stappen die je van longlist, via shortlist tot de selectie van een geschikte app-ontwikkelaar brengen.

Het wordt vaak als een strategische keuze gezien: ga ik voor een app of voor een mobiele website? Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, maar eigenlijk zou de discussie niet over OF maar over EN moeten gaan. 

Als je investeert in een app verwacht je er natuurlijk rendement voor terug. Daarbij denk je dan aan omzet als een direct effect, maar er zijn andere zaken die een app je indirect kan brengen. Hieronder zie je de belangrijkste.

Al in 2013 kochten enkele miljoenen Nederlanders producten en diensten via de mobiel. Toen al gaf 25% van de ondervraagden in een onderzoek van Multiscope aan de afgelopen maand via smartphone of tablet aankopen te hebben gedaan. In de jaren daarna is het percentage m-shoppers volgens Multiscope meer dan verdubbeld: in 2018 bedraagt het zo’n 57%.

Onderzoeksbureau Multiscope heeft de marktaandelen van smartphone merken en modellen voor 2018 gepubliceerd. Dezelfde meting is ook in 2015, 2016 en 2017 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van minimaal 1.000 consumenten. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld van Nederland als smartphone land.

Gevoel voor kleur hoef je niet van jezelf te hebben, dat kun je leren. Er is dus nog hoop voor nerds die de verkeerde kleurencombinaties dragen en daarnaast slechte kleurenkeuzes maken voor hun digitale producten. Er is namelijk een handig hulpmiddel dat er voor zorgt dat je altijd een goed, bij elkaar passend kleurenschema kunt selecteren.

Over smaak en persoonlijke voorkeuren valt zeker te twisten. Sterker nog, zet een Android en Apple aanhanger tegenover elkaar en je zult zien dat ze ieder hun eigen mening hebben over het design van apps op hun favoriete toestel. Ondanks deze verschillen tussen beide platformen is er ook veel overeenstemming over de basis principes waaraan een goed design moet voldoen. Product ontwerper Dieter Rams formuleerde de volgende tien richtlijnen waaraan een goed design moet voldoen.