• Gevoel voor kleur hoef je niet van jezelf te hebben, dat kun je leren. Er is dus nog hoop voor nerds die de verkeerde kleurencombinaties dragen en daarnaast slechte kleurenkeuzes maken voor hun digitale producten. Er is namelijk een handig hulpmiddel dat er voor zorgt dat je altijd een goed, bij elkaar passend kleurenschema kunt selecteren.
  • Over smaak en persoonlijke voorkeuren valt zeker te twisten. Sterker nog, zet een Android en Apple aanhanger tegenover elkaar en je zult zien dat ze ieder hun eigen mening hebben over het design van apps op hun favoriete toestel. Ondanks deze verschillen tussen beide platformen is er ook veel overeenstemming over de basis principes waaraan een goed design moet voldoen. Product ontwerper Dieter Rams formuleerde de volgende tien richtlijnen waaraan een goed design moet voldoen.
  • Het is mijn persoonlijke missie. App eigenaren er van overtuigen dat de promotie van apps minimaal net zo belangrijk is als de ontwikkeling. Want onbekend maakt onbemind. Ik heb in de afgelopen jaren letterlijk miljoenen euro’s aan app investeringen zien verdampen waarbij met veel energie ontwikkelde apps uiteindelijk op het app kerkhof terecht kwamen. Eigenlijk begint het pas nadat je app in de appstore staat.
  • Je hebt een geweldig app idee! Maar hoe werkt je dit idee nu verder uit tot een goed concept met features, flow, wireframes, prototype en design?
  • Het idee is geboren. Je hebt een shortlist van mogelijke app ontwikkelaars gemaakt en je kunt niet wachten tot jouw app idee tot leven komt en in de appstores staat. Maar hoe breng je dit idee nu goed over aan jouw shortlist van app ontwikkelaars? Daarvoor is een goede app briefing of ook wel Request For Proposal (RFP) onmisbaar. Dit document hoeft niet langer te zijn dan twee A4-tjes en kost je maximaal 2 uur van je tijd. Maar het zorgt er wel voor dat vanaf het allereerste moment de neuzen de juiste kant op staan en het voorkomt dat de app voorstellen alle kanten op vliegen behalve de goede.
  • Een goede vindbaarheid van jouw app in de appstores is belangrijk als je het aantal downloads wilt maximaliseren. Wist je dat 35% van de smartphone gebruikers nieuwe apps ontdekt via de appstore? Een goede appstore optimalisatie voor jouw app kan al snel het verschil betekenen tussen slechts een handvol of honderden app downloads per dag.
  • Lekker scrummen, lean, kanban, feature-driven of toch de waterval methode? Kies een software ontwikkelingsmethode om project chaos te voorkomen! Ieder project dat meer dan enkele weken in beslag neemt kan wel wat structuur gebruiken. Anders is de kans groot dat je in een app ontwikkeltraject na verloop van tijd door de bomen het bos niet meer ziet. Het kiezen van en vasthouden aan een software ontwikkelmethode die past bij je organisatie is daarom een goed idee.
  • “Het duurt altijd langer en blijft nooit binnen budget”. Het is een veel gehoorde klacht over IT projecten en app ontwikkelingstrajecten zijn daarop geen uitzondering. Maar wat kun je nu als opdrachtgever doen om te zorgen dat jouw project wel soepel verloopt? Deze checklist helpt om de zaak onder controle te krijgen.
  • Het ontwikkelen van software zoals apps, websites of online diensten is een complex en creatief proces. Ontwikkeltrajecten hebben daarom de neiging uit de hand te lopen qua tijd en budget. Gelukkig zijn er goede project management tools om je software ontwikkeling in goede banen te leiden, structuur aan te brengen en chaos te vermijden.
  • Push notificaties zijn een waardevol instrument om app gebruikers te activeren. Marketeers zien tot 50% hogere open ratio’s en klikratio’s die tot twee keer hoger liggen in vergelijking met e-mail. Maar push notificaties worden ook nog te vaak verkeerd en ondoordacht ingezet, wat kan leiden tot teleurstelling en uiteindelijk frustratie bij consumenten. Slimme marketeers doen daarom hun voordeel met de volgende tips en richtlijnen.