5 tips voor betere app beoordelingen

App beoordelingen

 

Waar kijk jij naar als je overweegt om een app wel of niet te installeren? Design, downloads en ontwikkelaar zullen zeker meespelen. Maar als je twijfelt tussen verschillende apps die ongeveer hetzelfde bieden, ga je zeker terugvallen op de beoordeling door andere gebruikers. Een goede of slechte app beoordeling in de appstore kan je daarom maken of breken. Vier of vijf sterren zetten je app op voorsprong. Alles lager dan dat doet afbreuk aan je kansen. In dit artikel daarom een strategie om goede ratings te krijgen in de Apple Appstore of Google Play. Doe er je voordeel mee!

1. Denk aan je netwerk
Er is maar één ding slechter dan een negatieve beoordeling en dat is GEEN beoordelingen. Dus op dezelfde dag dat je app live gaat in de Apple Appstore en Google Play gaan we de hulp van ons netwerk inzetten. Vraag vrienden, familie en andere relaties om jouw app te downloaden en er een positieve beoordeling aan te geven. Vier en vijf sterren is wat we willen. Leg het er niet te dik bovenop. Vergeet niet om ook de social networks voor je te laten werken. Afhankelijk van de grootte van je netwerk moet dit toch al snel enkele tientallen positieve beoordelingen opleveren. “Fake it until you make it”!

Voorbeeld recensie


2. Belonen werkt altijd
Dit principe werkt. Zeker in de game wereld. Kun je iets weg geven binnen je app in ruil voor een positieve beoordeling? Extra punten, credits of korting wellicht? Voel je dan vooral niet schuldig om gebruik te maken van de gretigheid van je doelgroep. “Buy them if you can’t beg them!” 

3. Activeer tevreden gebruikersVoorbeeld rating scherm
De beste ambassadeurs zijn tevreden gebruikers. Een veel gemaakte fout is om app gebruikers direct na de installatie te vragen naar een beoordeling. Maar beter is het om een paar weken te wachten. Als je app de download heeft overleeft, weet je eigenlijk al zeker dat je met een tevreden gebruiker te maken hebt.

Gebruik deze positieve attitude en vraag na enige tijd actief om een app beoordeling. De kans is groot dat er een vier of vijf sterren beoordeling uitrolt. Het is overigens ook beter om een paar weken na lancering te vragen om een beoordeling omdat je dan simpelweg meer gebruikers hebt. 


4. Van klacht tot compliment
Klagende gebruikers voelen zich vaak machteloos. Ze willen het goed doen, maar begrijpen je app soms niet. Geef gebruikers een uitlaatklep in de app om direct contact met je op te nemen via e-mail of telefoon in geval van problemen. Dit voorkomt 1 of 2 sterren beoordelingen. Een ideale plaats hiervoor is in het ‘informatie’ of ‘feedback’ gedeelte van je app. 

Het is ook belangrijk om te reageren op gebruikers die negatieve recensies schrijven in de appstore. Helaas zijn de mogelijkheden in de Apple Appstore hiervoor nihil. Maar als ontwikkelaar kun je wel direct reageren op klachten in Google Play en daarmee heb je een mogelijkheid om klagende gebruikers te veranderen in ambassadeurs van je app.

5. Goed, beter, best
Natuurlijk had je bij de eerste twee stappen van onze strategie nog wat weerstand. Want het voelde toch een beetje als vals spelen. Maar de stappen daarna voegden al meer waarde toe aan de gebruikerservaring.

Toch kan het altijd beter. De beste beoordelingen krijg je namelijk door doorlopend je app te verbeteren. Maar vooral door je helemaal suf te testen voordat de app live gaat. En mocht je dan toch tegen problemen aan lopen als de app eenmaal live is? FIX THAT SHIT! 

Zie iedere klacht als een mogelijkheid om een compliment te krijgen. Iedere crash als een kans om het beter te doen. Iedere bug als een uitdaging. Want dat zullen gebruikers herkennen als echte liefde voor het product. En dat gaat zich zeker terug betalen.

Persoonlijke noot:
Ik heb eens meer dan drie maanden tijd geïnvesteerd om een volstrekt onverklaarbare en onlogische crash op te sporen binnen een app. Slecht 0,5% van alle gebruikers had last van dit probleem, maar het was erg hardnekkig en zorgde voor slechte beoordelingen. De beloning van deze inspanning was groot. De betreffende app groeide naar meer dan één miljoen Nederlandse downloads en een loyale gebruikersgroep. Dit betaalde zich ook terug in het vertrouwen dat de opdrachtgever in de jaren er na in Shareforce had. 

 

Appstore ratings explained

 

Image

Reactie plaatsen