Checklist app ontwikkeling

App maken checklist


Je heb een goed idee en wilt een eigen app maken. Maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken om een app te maken, wat heb je nodig en waar begin je? Hierbij een handige checklist die je door het hele proces heen leidt en inzicht geeft in de belangrijkste stappen.

1. Concept

Alles start met een idee. Schrijf de grote lijnen van je app idee uit in maximaal 1 A4-tje. Dit dwingt je om een helder beeld te krijgen. Wat is de kern van je idee, wat is de doelgroep en welke behoefte vervul je? Wat maakt jouw app uniek? Doe in deze fase ook al wat concurrentie onderzoek. Dit helpt om je nog beter te verplaatsen in de markt waarop je je gaat begeven.

2. Keuzes

Welke markten wil je bedienen? Alleen Nederland of ook internationaal? Kies in het laatste geval welke talen je wilt gaan ondersteunen met jouw meertalige app. Wil je een app voor Android of Apple? Of beide platforms? Wil je ook nog oude versies van beide platformen ondersteunen (= duurder)? Zorg dat je op de hoogte bent van de smartphone marktaandelen om een onderbouwde keuze te kunnen maken.

3. Features

Welke mogelijkheden wil je bieden in de app? Wat ga je de gebruiker precies bieden? Maak een (lange) lijst met alle mogelijke features. Probeer wat logica in deze features te brengen door ze te groeperen. Vergeet ook niet zaken zoals accounts, login mogelijkheden, koppelingen met social media en instellingen. Bepaal tot slot de prioriteit van ieder onderdeel. De veel gebruikte Moscow methode kan je daarbij helpen.

App idee

4. Budget

Wat wil je maximaal aan tijd of geld spenderen aan dit app project? Je wilt natuurlijk vooraf weten wat je app kosten zijn. Ga je de app zelf ontwikkelen dan zul je geen directe kosten hebben, maar probeer toch in te schatten hoeveel tijd je in de app wilt investeren. Want tijd is geld. 

5. Planning app bouwen

Projecten zonder deadline zijn nooit af. Probeer de verschillende fases in dit artikel uit te zetten in de tijd. Maar zorg vooral dat je aan het begin van het project minimaal een beoogde lanceerdatum hebt. Vergeet daarbij niet in te calculeren dat je app afgekeurd kan worden door Apple en dat het goedkeuringsproces voor een app tijd vergt. De meeste app ontwikkel trajecten nemen enkele weken tot maanden in beslag. De feitelijke doorlooptijd is vaak dubbel zo lang omdat er onderlinge afstemming nodig is in meerdere project fases.

6. Businessmodel

Wil je geld verdienen met je app? In de meeste gevallen zullen de gedane investeringen terug moeten worden verdiend. Denk vooraf goed na over je verdienmodel. Dit zijn de belangrijkste mogelijkheden.

  • Gratis: je besluit om de app (voorlopig) gratis aan te bieden om er later pas een business model aan te koppelen. Dit model wordt ook wel freemium genoemd.
  • Betaald: gebruikers betalen éénmalig een klein bedrag voor installatie.
  • In-app betaling: je vraagt om betaling voor specifieke onderdelen in je app.
  • Abonnement: de gebruiker neemt een abonnement voor een bepaalde periode. Maand of jaarabonnementen zijn het meest gangbaar.
  • Advertenties: je neemt advertenties op in de app waar je geld voor krijgt als er op wordt geklikt. Dit is alleen zinvol als je minimaal enkele honderdduizenden gebruikers hebt.

 

Businessmodel apps 

7. Merk

Heb je al een bestaand merk of bedrijf dat als uitgever van de app kan fungeren? Zorg dan dat je naam, logo, kleuren en lettertypen paraat hebt. Digitaal en in een zo hoog mogelijke resolutie. Heb je nog geen merk? Kies dan eerst een goede appnaam en laat een huisstijl ontwikkelen. Denk goed na over de kleuren van je merk, want die bepalen waar je voor staat.

8. Schetsen van de app

Nu we alle ingrediënten compleet hebben wordt het tijd om de eerste app schetsen te maken. Deze schetsen worden ook wel draadmodellen (wireframes) genoemd. De naam zegt het eigenlijk al, het zijn lijntekeningen van je app. Dit mag op papier maar je kunt er ook ontwerp tools voor gebruiken zoals Sketch, Balsamic of Photoshop.

Realiseer je dat dit een iteratief proces is waarbij je ook nog de onderlinge samenhang tussen de schermen die je schetst in het oog moet houden. Dit doe je door middel van een stroomschema (flowchart) dat dient als de bouwtekening van je app. 

9. Design

Zet de eerste ruwe schetsen om in een definitief design. Belangrijke onderdelen die vorm en kleur moeten krijgen in deze fase zijn zaken zoals het app icoon, startscherm, menu, buttons, iconen en alle andere scherm onderdelen. Het zijn de bouwblokken van je app. Het definitieve ontwerp wordt meestal in Photoshop gemaakt. Zorg dat je verschillende ‘lagen’ gebruikt, zodat het design gemakkelijk op te knippen is door een ontwikkelaar.

App ontwerp

10. Accounts

Voordat je start met de ontwikkeling zullen er waarschijnlijk nog een hele serie accounts aangemaakt moeten worden. Denk daarbij aan alles wat aan de app gekoppeld gaat worden zoals Google Analytics, social media en natuurlijk je app store account. Registreer alles zoveel mogelijk op dezelfde bedrijfsnaam en e-mail adres. Dat is later gemakkelijker in het beheer.

11. Hosting

Verreweg de meeste apps kunnen niet zelfstandig draaien, maar gebruiken content, data of intelligentie uit een zogenaamde ‘backend’. Dit is een webserver waarmee jouw app communiceert. Dit onderdeel kun je afstemmen met je hosting provider of app ontwikkelaar. Zorg ervoor dat de capaciteit van de backend server geen bottleneck kan worden in je toekomstige groei.

12. Ontwikkeling

Zie je dat we pas in deze stap toekomen aan het daadwerkelijk ontwikkelen van de app? Je zult een keuze moeten maken tussen zelf ontwikkelen of de app ontwikkeling uitbesteden. In het eerste geval dien je eerst kennis op te doen van Java (Android) of Swift (Apple). Dit kost je zeker enkele maanden om het goed onder de knie te krijgen. Er zijn verschillende online cursussen die je kunnen helpen. Daarnaast heb je de juiste ontwikkeltools nodig. Android Studio of Xcode zijn de juiste pakketten. 

Naast ‘native’ ontwikkeling in Java of Swift zijn er diverse tools op de markt die je met minder kennis helpen om een app te bouwen. Hou wel in gedachten dat ze je zullen beperken in de mogelijkheden. Appcelerator, Phonegap of Sencha Touch zijn voorbeelden van dergelijke tools.

Deel het ontwikkelproces op in kleine stappen zodat je het overzicht behoudt. Maak een goed onderscheid tussen grote en kleine zaken. Blijf niet te lang steken in zaken die weinig waarde voor de gebruiker toevoegen. Wellicht is een project management tool een goed idee om het overzicht te bewaren.

13. Testen

Nu komt het er op aan. Werkt alles goed en snappen nieuwe gebruikers de app die je hebt ontwikkeld? Er zijn vele testtools op de markt die automatische crashmonitoring verzorgen (bijv. Splunk/Mint). Reserveer voldoende tijd en test de app op alle platformen en met zoveel mogelijk verschillende smartphones. Het zal je verbazen hoeveel zaken je nog tegenkomt bij een grondige gebruikerstest. Het vinden van alle crashes en bugs is ook belangrijk omdat de appstores niet goedwerkende apps af kunnen keuren. Je kunt een app zowel voor Android als Apple naar een selectie gebruikersgroep sturen voordat de app daadwerkelijk in de appstore komt.

14. Appstore

Om een app in te dienen in de appstore is niet alleen de app zelf belangrijk. Je appstore account moet ingeregeld zijn. Maar daarnaast heb je ook nog zaken nodig zoals een naam, app icoon, omschrijving, zoekwoorden en screenshots. Het goed promoten en vindbaar maken van je app is een vak apart en wordt ook wel App Store Optimalisatie (ASO) genoemd. 

De meeste van deze zaken kun je al enige tijd voor je live gaat voorbereiden. Steek er in ieder geval genoeg energie in, want het is het eerste wat een app gebruiker van jouw app gaat zien.

 

App raket

15. Promotie

Je dacht dat je al klaar was? Realiseer je dan dat er miljoenen apps in de appstore staan waarmee jij concurreert om aandacht. Nadat een app in de appstore staat ben je eigenlijk pas op de helft. We moeten namelijk gaan bouwen aan een grote gebruikersgroep. Er zijn diverse tips & tricks om je app goed te promoten. Maar de allerbelangrijkste tip is om voldoende budget voor app promotie te reserveren. Onze vuistregel is om 50% van je budget beschikbaar te houden voor deze fase. 

Reken niet te veel op organische groei vanuit de appstores. Onbekend maakt onbemind dus je zult flink aan de bak moeten om de bekendheid van je app te verhogen. Je hebt een goede kans om door te groeien met je app nadat je de eerste 10.000 gebruikers voor je hebt gewonnen. 

16. Activatie

Zelfs als een grote groep gebruikers kennis maakt met jouw app heb je nog één belangrijke horde te nemen. Hoe zorg je ervoor dat ze betrokken en actief blijven en jouw app de download overleeft?

Denk na over een strategie om gebruikers blijvend aan je app te binden. Dit begint al bij het goed aan boord helpen na de download, de zogenaamde ‘onboarding’. Help de gebruiker direct kennis te maken met je belangrijkste features. 

App notificaties kunnen je helpen om op het netvlies van de gebruiker te blijven. Evenals de magnetische kracht van die (irritante) rode bolletjes die je vertellen dat er iets nieuws is in de app. Vergeet ook niet om je content regelmatig te updaten. We hebben de belangrijkste tips om app gebruikers te activeren voor je samengevat. 

 

Shareforce Wilt u geheel vrijblijvend brainstormen over de mogelijkheden om een succesvolle app te maken? Neem dan contact op met John Kivit via 073-8440004 of stuur een bericht via het contactformulier

 

 

 

 

 

Image

Reactie plaatsen