Schiphol valet parking app staat voor kwaliteit

Schiphol Valet Parking

In mei namen de chauffeurs van Schiphol Valet Parking een mobiele app in gebruik die de betrouwbaarheid van hun dienstverlening inzichtelijk maakt. Door het vastleggen van gegevens via foto’s, GPS tracking en tips verdween het papierwerk en misverstanden over schade aan auto’s. De app was een belangrijk element in het aanbod van D&B Group waarmee zij in 2011 de aanbesteding voor Schiphol Valet Parking wonnen. Somehow was verantwoordelijk voor het concept en design. Shareforce nam de technische realisatie van de iPhone app en web interface voor haar rekening. 

Toename precisie en punctualiteit
Reizigers leveren hun autosleutels in en kunnen direct door naar hun vlucht. Dienstverlening is gebaseerd op vertrouwen. Het is niet ongebruikelijk dat een Aston Martin of Porsche ingeleverd wordt. Met de Schiphol Valet Parking app registreren chauffeurs via foto's de staat waarin de auto is en tracken via GPS de route die men naar de parkeergarage rijdt. De precisie en punctualiteit van het werk is hierdoor groter dan via formulieren.

Vertrouwen op feiten
"Onze relatie met de klant is ons veel waard. Soms constateert een klant schade aan de auto. Door de app baseren we deze gesprekken nu altijd op feiten en kunnen we vrijwel altijd aantonen dat de schade niet ontstaan is tijdens het verblijf bij ons” aldus Thomas Harms, general manager Schiphol Valet Parking.

Winnende propositie
Jaarlijks worden er tussen de 35.000 en 40.000 auto’s geparkeerd door valet parkers op Schiphol. In 2011 won D&B The Mobility Group de Europese aanbesteding voor valet parking. Het door Somehow ontwikkelde concept voor de app droeg in belangrijke mate bij aan deze winst. Schiphol zag in dat deze app direct meebouwt aan een betrouwbaar imago. Deze staat bij tijd en wijlen onder druk door malafide aanbieders van parkeerdiensten rondom de luchthaven.

Motivaties & frustraties
"We betrekken in een vroeg stadium toekomstige gebruikers om motivaties en frustraties in een proces te ontdekken. Zo automatiseren we niet alleen, maar innoveren we juist" zegt Marco van Heerde, design strategist bij Somehow. In dit geval is nauw samengewerkt met de chauffeurs en het management van Schiphol Valet Parking. “Er zijn alleen maar winnaars met deze oplossing” volgens John Kivit van Shareforce, verantwoordelijk voor de technische realisatie. “Een goed voorbeeld van hoe je een proces transparanter en efficiënter maakt door de inzet van mobiel.”

 

Image